Punctele Gastronomice Locale sunt puncte de alimentație turistică de tip familial, care oferă preparate alimentare specifice zonei geografice din care fac parte. Acestea pot fi dezvoltate în orice zonă rurală din țară, iar în prezent în România există Puncte Gastronomice Locale în câteva județe precum: Brașov, Covasna, Sibiu, Tulcea, etc.

GASTRO LOCAL este un program de tip rețea de nivel național care se bazează exclusiv pe înființarea Punctelor Gastronomice Locale. Demarat în toamna anului 2019, el a apărut din nevoia de a oferi turiștilor din Comuna Vama Buzăului – județul Brașov, o experiență culinară reală, sigură, inedită, în mediul rural. Este o modalitate de creare a unei sinergii comunitare și a unui model de socializare rurală în jurul actului gastronomic. Are rolul de a oferi posibilitatea vizitatorilor să servească o masă cu produse tradiționale românești la gospodarii locali, în zona în care își petrec vacanța, într-o atmosferă rustică, dar cu respectarea normelor de igienă, impuse de lege.

Ce face GASTRO LOCAL?

  • Susține și încurajează în mod real producătorii locali din mediul rural;
  • Stabilește un regulament de funcționare și veghează la respectarea lui;
  • Creează o marcă recunoscută la nivel național;
  • Asigură simplificarea proceselor necesare acreditării punctelor Gastro Local;
  • Contribuie la dezvoltarea economică a statului românesc și a gastronomiei locale prin dezvoltarea de activități economice sustenabile;
  • Este un partener unitar și avizat, de discuție, în raport cu instituțiile abilitate;
  • Stabilește strategia de promovare unitară a rețelei Gastro Local;
  • Asigură consultanță specifică;
  • Mediază parteneriate locale/regionale;
  • Analizează și propune modalități de dezvoltare ale rețelei;
  • Păstrează un proces simplu, corect și ușor de abordat, a funcționării rețelei Gastro Local.

Cum își atinge scopul GASTRO LOCAL?

  • Prin crearea unei rețele CREDIBILE, bazată pe aceleași valori comune, pe tradiții, pe diversitate, pe SIMPLITATE în prezentare și exprimare;
  • Printr-o promovare unitară a rețelei, la nivel local/regional/național;
  • Utilizând intensiv digitalizarea;
  • Valorizând spațiul rural;
  • Prin crearea de parteneriate locale, de realizare funcțională a lanțurilor scurte alimentare și de încredere;
  • Printr-o politică simplă, transparentă, atât din punct de vedere comercial cât și administrativ;
  • Realizarea unui BRAND de nișă;
  • Individializând fiecare rețea Gastro Local la nivel rural și creând o colaborare de nivel național a tuturor acestor producători locali, prin
  • exemple de bune practici, schimb de experiență și alte activități care au ca scop credibilizarea și creșterea economică a spațiului rural
  • românesc;
  • Prin expunerea rețelei Gastro Local către presa, turiștii și operatorii de turism interni și externi;
  • Prin parteneriate cu autorități publice locale, județene și naționale, menite să susțină în mod activ activitățile de tip Gastro Local.

Dezvoltarea zonelor rurale de munte din România pe baza programelor de tip GASTRO LOCAL, va conduce atât la o creștere a numărului de produse din zonă rurală și montană, înregistrate ca rețete sau produse consacrate ale regiunilor și țării, cât și la extinderea pieței și a competitivității preparatelor tradiționale românești.

GASTRO LOCAL aduce un venit corect și constant localnicilor, adaugă un plus de valoare zonei și activității gospodarilor și nu în ultimul rând, crește atractivitatea și utilitatea turismului rural pentru turiștii români și străini, indiferent că vorbim de turismul de weekend sau de medie și lungă durată.